Het onderzoek naar de rol van Deventer in het slavernijverleden is onderzocht. Als vervolg worden er verschillende zaken voorgesteld: ondersteunen van het Platform SamenVrij!Deventer, plaquette op het Burgemeestershof, Deelname aan het VNG-programma Suriname en Antillen en onderzoek naar roofkunst binnen Deventer Verhaal. Voor deze activiteiten samen wordt eenmalig €75.000 gevraagd.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Burger en bestuur - Slavernijverleden | 75 |
In 2025 vieren we 80 jaar vrijheid, hiervoor is eenmalig €40.000 extra benodigd. Het structurele budget voor Kabinetszaken is ontoereikend. Dit komt onder andere door de nieuwe opzet van de 4 mei herdenking, de toegenomen representatiekosten door de toename van 4 naar 5 wethouders en de begeleiding van de Kinderburgemeester. Voorstel is om het budget hiervoor met €50.000 te verhogen.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Burger en bestuur - Kabinetszaken | 90 |
De Supporters Liaison Officer (SLO) wordt al jarenlang succesvol ingezet om supporters met de betaald voetbalorganisatie Go Ahead Eagles, politie en gemeente te verbinden. Ook heeft de SLO een sociaal-preventieve functie, waardoor supporters waar nodig worden begeleid en ongeregeldheden zoveel als mogelijk worden voorkomen. De SLO is de dynamische schakel tussen de club, overheid en de supporters en zorgt ervoor dat de relatie tussen de partijen goed is. Ook is de SLO verantwoordelijk voor het supportersbeleid binnen de club. We zien het takenpakket van de SLO als een gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daarom is één SLO in dienst van Circulus en wordt deze functie uit de gemeentelijke bijdrage voor Circulus gefinancierd en is één SLO in dienst van en wordt gefinancierd door Go Ahead Eagles. Dit ‘Deventer-model’ is een voorbeeld voor veel andere gemeenten met een betaald voetbalorganisatie en heeft zijn meerwaarde al vaak bewezen. De financiering van de SLO is een knelpunt omdat de kosten in het DVO Circulus hoger uitvallen, waarschijnlijk omdat in een deel van de kosten jarenlang door Circulus werd voorzien. De gemeente wil de succesvolle inzet van de SLO continueren en daarvoor is aanvullend structureel budget ad €48.500 nodig.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid - Supporters Liaison Officer | 49 | 49 | 49 | 49 |
In de vastgestelde strategische veiligheidsagenda (november 2023) is aangegeven met een nadere concretisering te komen waarin de benodigde middelen worden meegenomen om het plan te kunnen uitvoeren. Dit voorstel ziet op de invulling van de functie coördinator integrale controles.
De gemeente heeft een belangrijke rol in het organiseren en uitvoeren van integrale controles op het gebied van ondermijning en woonoverlast. In 2024 wordt daarnaast de verantwoordelijkheid voor controles van seksinrichtingen en coffeeshops van de politie naar de gemeente overgedragen. Deze controles dragen in belangrijke mate bij aan het naleven van wet- en regelgeving en de aanpak van woonoverlast.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid - Coördinator integrale controles | 99 | 99 | 99 | 9 |
In de vastgestelde strategische veiligheidsagenda (november 2023) is aangegeven met een nadere concretisering te komen waarin de benodigde middelen worden meegenomen om het plan te kunnen uitvoeren. Dit voorstel ziet op de uitbreiding van procesregie (24 uur per week).
We zien als gemeente steeds meer complexe casuïstiek op ons afkomen. In toenemende mate heeft een groep inwoners te maken met multiproblematiek op het snijvlak van zorg en veiligheid. Als gemeente hebben we een belangrijke rol wanneer deze multiproblematiek niet voldoende wordt opgelost of opgepakt. Door complexe casuïstiek in een eerder stadium aan te pakken, wordt (verdere) escalatie in veel gevallen voorkomen. Het aannemen van een extra procesregisseur biedt de mogelijkheid om (preventief) aan te haken bij casusoverleggen, persoonsgerichte aanpakken, andere netwerken en/of deze te organiseren en voor te zitten. Dit sluit aan bij de ambitie uit de strategische veiligheidsagenda om als gemeente eerder betrokken te raken en meer de samenwerking op te zoeken.
Door een toename van de complexiteit van casuïstiek én de wens om meer naar de voorkant te treden om escalatie te voorkomen, is de huidige capaciteit van procesregie niet meer afdoende. Het maatschappelijke effect is dat we multiproblematiek sneller signaleren, aanpakken en escalaties voorkomen. Dit is goed voor de desbetreffende inwoner, diens omgeving en de samenleving als geheel. Bij afwijzing zal de huidige procesregisseur moeten blijven prioriteren in welke casuïstiek betrokkenheid van de gemeente nodig is en kan in sommige gevallen minder proactief worden gehandeld. Dit kan leiden tot (onnodige) escalaties. Deze claim is in eerste instantie incidenteel voor drie jaar. Gedurende de drie jaar wordt geëvalueerd in hoeverre uitbreiding structureel noodzakelijk is of niet.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid - Procesregie | 70 | 70 | 70 |
In mei 2024 heeft de raad ingestemd (2024-270) met het organiseren van een vuurwerkshow tijdens de jaarwisseling 2024-2025. Met een centrale vuurwerkshow kunnen inwoners van Deventer het jaar samen afsluiten met een professioneel verzorgde vuurwerkshow. De kosten voor het vuurwerk bedragen ongeveer €20.000 euro. Daarnaast zijn er onder meer kosten voor beveiliging, verkeersregelaars, EHBO, reddingsbrigade, rijplaten, opslag en afvalcontainer en bebording.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid - Vuurwerkshow | 40 |
In de vastgestelde strategische veiligheidsagenda (nov '23) is aangegeven met een nadere concretisering te komen waarin de benodigde middelen worden meegenomen om het plan te kunnen uitvoeren. Dit voorstel ziet op uitbreiding van de bibobcapaciteit. De Wet Bibob is het belangrijkste bestuurlijke instrument om te beoordelen of partijen integer zijn en publieke middelen niet door criminelen misbruikt worden. Effectieve toepassing van de Wet Bibob voorkomt dat de gemeente Deventer criminele activiteiten (indirect) faciliteert en criminelen minder snel voor Deventer zullen kiezen.
Door aan de voorkant een goede Bibob-toets te doen, voorkom je ondermijning aan de achterkant. We zitten nu aan het maximum van aantal Bibob-toetsen, terwijl ook op andere vlakken risico's spelen (WMO, jeugdzorg, omgevingsrecht en overheidsopdrachten). Daar vindt nu geen Bibob-plaats, waardoor er een groter risico is op misbruik van gemeentelijke middelen en diensten.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2026 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid - Uitbreiding BIBOB capaciteit | 89 | 89 | 89 | 89 |