Deze pagina is gebouwd op 07/04/2024 12:01:49 met de export van 07/04/2024 11:55:00

Financiële soliditeit (financieel solide huishouding) is een onderdeel van een structureel sluitende (meerjaren)begroting. Hierbij wordt ook gekeken of er voldoende buffers beschikbaar zijn om op korte termijn risico’s en nadelen te kunnen dekken We kunnen concluderen te voldoen aan deze eisen en lichten dat toe in de volgende paragrafen.

Weerstandsratio

Het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen de beschikbare weerstandscapaciteit (de middelen waarover de gemeente kan beschikken om niet begrote kosten die onverwachts en substantieel zijn te dekken) en de benodigde weerstandscapaciteit (de risico’s waarvoor geen voorzieningen of verzekeringen zijn afgesloten). Met de structurele weerstandscapaciteit worden de middelen bedoeld die permanent kunnen worden ingezet om tegenvallers in de lopende exploitatie op te vangen, zonder dat dit ten koste gaat van de uitvoering van de programma's.
In het bestuursakkoord is afgesproken dat de ratio van het weerstandsvermogen 1 dient te bedragen. In deze Voorjaarsnota bedraagt de ratio in eerste instantie 0,95. Conform het gestelde in de nota reserve en voorziening (raadsbesluit januari 2018) wordt de specifieke weerstandsreserve aangevuld zodat de norm 1 wordt bereikt. Dit betreft momenteel een bedrag van €1,0 miljoen. Bij de ratio 1,0 is er €19,4  miljoen om de berekende risico’s te kunnen opvangen.
Zie voor verdere toelichting de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing .

Generieke weerstandsreserve

Naast de specifieke weerstandsreserve is er ook een generieke weerstandsreserve. Deze reserve dient als dekkingsmiddel voor het opvangen van nadelen die op verschillende terreinen kunnen ontstaan zoals: opvangen verliesvoorzieningen/afwaarderingen grondexploitaties (groter dan aanwezig in specifiek weerstandsvermogen), risico’s gemeentegarantie, mutaties Algemene uitkering, faseringsverschillen taakstellingen, frictiekosten heroverwegingen en taakstellingen, rentemutaties, knelpunten sociaal domein en afdekken eenmalige begrotingstekorten. Onderstaande tabel toont de stand van de generieke weerstandsreserve. DIt is incl. de mutaties van de voorjaarsnota. Deze mutaties zijn zichtbaar in de resultaatbestemming.
In het raadsbesluit van 4 juni heeft de raad besloten 2024-447 Raadsbesluit Japanse Duizendknoop
om €1.660.626 beschikbaar te stellen voor het saneren van de Japanse Duizendknoop en het bedrag beschikbaar te stellen uit de generieke weerstandsreserve. Dit besluit is verwerkt in de stand van de generieke weerstandsreserve. Deze vindt u niet terug in de resultaatbestemming omdat het hier een apart raadsbesluit betreft. De stand is exclusief de gepresenteerde negatieve begrotingssaldi van de voorjaarsnota. Mogelijk moet hiervoor nog een beroep worden gedaan op de Generieke weerstandsreserve. De koers is om te komen tot een sluitende meerjarenbegroting.

(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel]

Omschrijving

2024

2025

2026

2027

2028

Saldo 1 januari

34.191

15.809

28.428

31.279

31.996

Stelposten

In de begroting zijn stelposten opgenomen die dienen voor de opvang van eenmalige en structurele nadelen.

a. Stelpost accres

De stelpost accres is er om schommelingen in het accres op te vangen. De algemene uitkering van het gemeentefonds is de belangrijkste bron van inkomsten voor gemeenten. De jaarlijkse toe- en afname van het Gemeentefonds wordt het accres genoemd. Het accres is gesplitst in een volume- en een loon- en prijsdeel. In de voorjaarsnota van het Rijk heeft het Rijk de nieuwe financieringssystematiek vervroegd van 2027 naar 2024. Het betekent dat volume accres vanaf 2024 wordt gebaseerd op een 8-jaars historisch gemiddelde (t-9 t/m t-2) van de ontwikkeling van het bruto binnenlandsproduct (bbp). Door het toepassen van het bbp zijn de tranches voor de jaren 2024 en 2025 lager dan in de Miljoenennota 2024.
Vervolgens is de indexatie voor loon- en prijsontwikkeling vanaf 2024 gebaseerd op de prijs bruto binnenlands product (pbbp) en geactualiseerd naar de stand van het Centraal Economisch Planbureau (CEP2024).

In verband met het vervroegen van de gewijzigde bbp-indexatie van 2027 naar 2024 dalen het volume en de LPO accres voor de jaren 2024 tot en met 2029. Voor 2024 wordt dit volledig gecompenseerd en voor 2025 voor ongeveer 50% zodat een tekort resteert van €675miloen (macro). Dit is de prijs die gemeenten moeten betalen voor het structureel afschaffen van de opschalingskorting. Voor de jaren 2026 tot en met 2029 vindt compensatie plaats, zodat gemeenten uiteindelijk voor de gemeenten een positief saldo resulteert van €675 miljoen, gelijk aan het bedrag voor het schrappen van de opschalingskorting.

In 2022 had het Rijk het volumedeel van het accres tot en met 2025 vastgezet. Daarom hebben we destijds voor de jaren 2024 en 2025 deze stelpost laten vrijvallen voor nieuw beleid. Het blijft onbekend of het gemeentelijke belastinggebied al dan niet wordt uitgebreid of herzien. Het Rijk schreef eerder: 'In samenspraak met de VNG wordt bekeken welke mogelijkheden er zijn qua uitbreiding en modernisering van het belastinggebied". Dit is een belangrijke reden om de stelpost voor de komende jaren in stand te houden, maar ook de grillige (eenzijdige) keuzes van het Rijk tonen aan dat deze stelpost meer dan noodzakelijk is.

(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel]

Omschrijving

2024

2025

2026

2027

2028

Stelpost accres AU

0

0

2.900

3.300

3.700

Saldo

0

0

2.900

3.300

3.700

b. Stelpost autonome ontwikkelingen

Voor het opvangen van autonome ontwikkelingen, anders dan nadelen in het accres Algemene uitkering, is jaarlijks een structurele stelpost beschikbaar. De bestendige gedragsregel is dat elk jaar wordt bekeken of de eerste jaarschijf van de stelpost eenmalig of structureel moet worden ingezet ter dekking van de autonome nadelen. Na de Voorjaarsnota 2024 bedraagt de stand van de stelpost:

(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel]

Omschrijving

2024

2025

2026

2027

2028

Stelpost autonome ontwikkelingen

2.155

2.590

3.040

3.500

3.970

Saldo

2.155

2.590

3.040

3.500

3.970