Samen maken we Deventer
Meer informatie
Slavernijverleden
Het onderzoek naar de rol van Deventer in het slavernijverleden is onderzocht. Als vervolg worden er verschillende zaken voorgesteld: ondersteunen van het Platform SamenVrij!Deventer, plaquette op het Burgemeestershof, Deelname aan het VNG-programma Suriname en Antillen en onderzoek naar roofkunst binnen Deventer Verhaal. Voor deze activiteiten samen wordt eenmalig €75.000 gevraagd.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Burger en bestuur - Slavernijverleden | 75 |
Kabinetszaken
In 2025 vieren we 80 jaar vrijheid, hiervoor is eenmalig €40.000 extra benodigd. Het structurele budget voor Kabinetszaken is ontoereikend. Dit komt onder andere door de nieuwe opzet van de 4 mei herdenking, de toegenomen representatiekosten door de toename van 4 naar 5 wethouders en de begeleiding van de Kinderburgemeester. Voorstel is om het budget hiervoor met €50.000 te verhogen.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Burger en bestuur - Kabinetszaken | 90 |
Supporters Liaison Officer
De Supporters Liaison Officer (SLO) wordt al jarenlang succesvol ingezet om supporters met de betaald voetbalorganisatie Go Ahead Eagles, politie en gemeente te verbinden. Ook heeft de SLO een sociaal-preventieve functie, waardoor supporters waar nodig worden begeleid en ongeregeldheden zoveel als mogelijk worden voorkomen. De SLO is de dynamische schakel tussen de club, overheid en de supporters en zorgt ervoor dat de relatie tussen de partijen goed is. Ook is de SLO verantwoordelijk voor het supportersbeleid binnen de club. We zien het takenpakket van de SLO als een gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daarom is één SLO in dienst van Circulus en wordt deze functie uit de gemeentelijke bijdrage voor Circulus gefinancierd en is één SLO in dienst van en wordt gefinancierd door Go Ahead Eagles. Dit ‘Deventer-model’ is een voorbeeld voor veel andere gemeenten met een betaald voetbalorganisatie en heeft zijn meerwaarde al vaak bewezen. De financiering van de SLO is een knelpunt omdat de kosten in het DVO Circulus hoger uitvallen, waarschijnlijk omdat in een deel van de kosten jarenlang door Circulus werd voorzien. De gemeente wil de succesvolle inzet van de SLO continueren en daarvoor is aanvullend structureel budget ad €48.500 nodig.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid - Supporters Liaison Officer | 49 | 49 | 49 | 49 |
Coordinator integrale controles
In de vastgestelde strategische veiligheidsagenda (november 2023) is aangegeven met een nadere concretisering te komen waarin de benodigde middelen worden meegenomen om het plan te kunnen uitvoeren. Dit voorstel ziet op de invulling van de functie coördinator integrale controles.
De gemeente heeft een belangrijke rol in het organiseren en uitvoeren van integrale controles op het gebied van ondermijning en woonoverlast. In 2024 wordt daarnaast de verantwoordelijkheid voor controles van seksinrichtingen en coffeeshops van de politie naar de gemeente overgedragen. Deze controles dragen in belangrijke mate bij aan het naleven van wet- en regelgeving en de aanpak van woonoverlast.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid - Coördinator integrale controles | 99 | 99 | 99 | 9 |
Procesregie
In de vastgestelde strategische veiligheidsagenda (november 2023) is aangegeven met een nadere concretisering te komen waarin de benodigde middelen worden meegenomen om het plan te kunnen uitvoeren. Dit voorstel ziet op de uitbreiding van procesregie (24 uur per week).
We zien als gemeente steeds meer complexe casuïstiek op ons afkomen. In toenemende mate heeft een groep inwoners te maken met multiproblematiek op het snijvlak van zorg en veiligheid. Als gemeente hebben we een belangrijke rol wanneer deze multiproblematiek niet voldoende wordt opgelost of opgepakt. Door complexe casuïstiek in een eerder stadium aan te pakken, wordt (verdere) escalatie in veel gevallen voorkomen. Het aannemen van een extra procesregisseur biedt de mogelijkheid om (preventief) aan te haken bij casusoverleggen, persoonsgerichte aanpakken, andere netwerken en/of deze te organiseren en voor te zitten. Dit sluit aan bij de ambitie uit de strategische veiligheidsagenda om als gemeente eerder betrokken te raken en meer de samenwerking op te zoeken.
Door een toename van de complexiteit van casuïstiek én de wens om meer naar de voorkant te treden om escalatie te voorkomen, is de huidige capaciteit van procesregie niet meer afdoende. Het maatschappelijke effect is dat we multiproblematiek sneller signaleren, aanpakken en escalaties voorkomen. Dit is goed voor de desbetreffende inwoner, diens omgeving en de samenleving als geheel. Bij afwijzing zal de huidige procesregisseur moeten blijven prioriteren in welke casuïstiek betrokkenheid van de gemeente nodig is en kan in sommige gevallen minder proactief worden gehandeld. Dit kan leiden tot (onnodige) escalaties. Deze claim is in eerste instantie incidenteel voor drie jaar. Gedurende de drie jaar wordt geëvalueerd in hoeverre uitbreiding structureel noodzakelijk is of niet.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid - Procesregie | 70 | 70 | 70 |
Vuurwerkshow
In mei 2024 heeft de raad ingestemd (2024-270) met het organiseren van een vuurwerkshow tijdens de jaarwisseling 2024-2025. Met een centrale vuurwerkshow kunnen inwoners van Deventer het jaar samen afsluiten met een professioneel verzorgde vuurwerkshow. De kosten voor het vuurwerk bedragen ongeveer €20.000 euro. Daarnaast zijn er onder meer kosten voor beveiliging, verkeersregelaars, EHBO, reddingsbrigade, rijplaten, opslag en afvalcontainer en bebording.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid - Vuurwerkshow | 40 |
Uitbreiding capaciteit Bibob
In de vastgestelde strategische veiligheidsagenda (nov '23) is aangegeven met een nadere concretisering te komen waarin de benodigde middelen worden meegenomen om het plan te kunnen uitvoeren. Dit voorstel ziet op uitbreiding van de bibobcapaciteit. De Wet Bibob is het belangrijkste bestuurlijke instrument om te beoordelen of partijen integer zijn en publieke middelen niet door criminelen misbruikt worden. Effectieve toepassing van de Wet Bibob voorkomt dat de gemeente Deventer criminele activiteiten (indirect) faciliteert en criminelen minder snel voor Deventer zullen kiezen.
Door aan de voorkant een goede Bibob-toets te doen, voorkom je ondermijning aan de achterkant. We zitten nu aan het maximum van aantal Bibob-toetsen, terwijl ook op andere vlakken risico's spelen (WMO, jeugdzorg, omgevingsrecht en overheidsopdrachten). Daar vindt nu geen Bibob-plaats, waardoor er een groter risico is op misbruik van gemeentelijke middelen en diensten.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2026 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid - Uitbreiding BIBOB capaciteit | 89 | 89 | 89 | 89 |
Fijn wonen en leven
Meer informatie
Verstedelijkingsstrategie
De stedendriehoek is in de contourennotitie voor de nieuw nota Ruimte in oktober 2023 door het rijk genoemd als een gebied waar verdergaande verstedelijking (na 2040) mogelijk is. In Stedendriehoek verband wordt met andere overheden een verkenning gedaan. De komende 2 jaar verwachten we vanuit Deventer een grotere bijdrage te moeten leveren. Deventer zit in de stuurgroep voor de verstedelijkingsstrategie en dat vraagt ambtelijke capaciteit voor de inhoudelijke voorbereiding en het leggen van verbindingen met de Deventer opgaven en visietrajecten. Ook willen we de raad goed meenemen en informeren. Daarnaast leveren wij ook een bijdrage aan onderzoeken en verkenningen ten behoeve vanuit onze rol in het stedendriehoek verband. Hiervoor zijn incidentele middelen benodigd voor 2025 en 2026 ten bedrage van €125.000.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Ruimtelijke ontwikkeling - Verstedelijkingsstrategie | 125 | 125 |
Archeologie
Voor een aantal rollen en taken archeologie is sprake van een structurele ondercapaciteit. Hierdoor is het niet mogelijk om tegenvallers op te vangen, is sprake van aanzienlijke werkdruk en worden taken niet, niet tijdig of niet adequaat uitgevoerd. Daarbij leunen we sterk op ervaring en bestaand beleid en ontbreekt de tijd voor het ontsluiten van de kennis en het doorontwikkelen van het archeologiebeleid op basis van de huidige stand van kennis en techniek. Hierdoor ontstaan steeds grotere achterstanden en zijn delen van het beleid, en dus borging in de (wettelijke) instrumenten niet meer up to date en aan vernieuwing toe.
Hierdoor dreigt archeologie steeds vaker niet tijdig of niet op de juiste wijze ingebracht te worden in gebiedsontwikkeling wat kan leiden tot vertraging van de ontwikkeling, onvoorziene kosten en bezwaren omdat het archeologisch belang niet tijdig of niet goed is meegenomen. Bij andere projecten kan het zijn dat de voortgang van het project niet wordt beïnvloed maar dat de middelen, door achterhaald beleid, niet doelmatig worden besteed. Tot slot kan achterhaald beleid leiden tot onvoldoende onderbouwde keuzes en daaruit voortvloeiend conflicten met ontwikkelaars. Om de wettelijke taken archeologie op een minimaal niveau te kunnen uitvoeren, is 0,7 fte aan extra capaciteit nodig. Niet meegenomen is daarbij publiekparticipatie en presentatie in de geest van het begin 2024 ondertekende Verdrag van Faro. Dit stelt bij de waardering van Erfgoed meer de mens en de samenleving en hún relatie met erfgoed centraal, maar onduidelijk is nog hoe dit moet worden vormgegeven.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Kunst en cultuur - Archeologie | 79 | 79 | 79 | 79 |
Reclamebeleid
We geven uitvoering aan de aangenomen motie 'vreemd 27-03-2024 '. De gemeenteraad draagt het college op:
Het huidige reclame- en uitstallingenbeleid voor het einde van het tweede kwartaal van 2025 te herijken en daarbij stringenter beleid toe passen op reclame-uitingen, bijvoorbeeld op het vlak van lichtgebruik, verkeersveiligheid, omvang en/of negatieve maatschappelijke impact, en daarbij ervaringen en best practices van andere gemeenten mee te nemen. Hiervoor zijn aanvullend algemene incidentele middelen benodigd ten bedrage van €50.000 voor 2025.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Ruimtelijke ontwikkeling - Reclamebeleid | 50 |
Fietsparkeren
Met de Agenda Binnenstad 2.0 streven we ernaar meer bezoekers naar de binnenstad te krijgen. BIj een aantrekkelijk woon-, werk- en winkelklimaat hoort ook goede bereikbaarheid. Naast OV en auto is er voor de fiets behoefte aan het verbeteren van de bereikbaarheid van de binnenstad. Daarnaast is op 10 november 2021 een motie aangenomen voor een plan welke maatregelen nodig zijn om het fietsparkeren in de binnenstad structureel te verbeteren.
In 2023 is, op basis van kentallen, een voorlopige raming van incidentele en structurele kosten opgesteld voor een 13-tal in elkaar grijpende maatregelen. Deze maatregelen zijn via raadsmededeling (RM 2024-263) aan de raad gepresenteerd. Deze 13 maatregelen zullen verder worden uitgewerkt. Voor de verdere uitwerking wordt voor 2025 incidenteel €125.000 beschikbaar gesteld.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Leefomgeving - Fietsparkeren | 125 |
Sluis - Vaart in de haven
De Prins Bernhard sluis zal over circa tien jaar vervangen moeten worden. Deze vervangingsinvestering wordt geschat op €75 miljoen. Op basis van de B&W nota "Toekomstverkenning Prins Bernhardsluis" (besluit 2024-92 ) zijn vervolgstappen noodzakelijk om duurzaam vervoer en vitaliteit van de haven te waarborgen. Ter voorbereiding van een definitieve keuze over mogelijke vervanging van de sluis en de dekking van de financiële middelen, is verder onderzoek, een juiste samenwerkingsvorm en een goede onderbouwing nodig, om (Europese) investeringen te verantwoorden.
Met de beschikbaar gestelde middelen willen we een maatschappelijke kosten/baten analyse uit laten voeren ter voorbereiding op aanvullende (Europese) financiering en onderbouwing van de noodzaak tot investeringen, het (laten) uitvoeren van ruimtelijke studie die inzicht geeft in verdere kaders voor ontwerp en ruimtebeslag en een vervolgonderzoek naar financieringsmogelijkheden die aansluiten op lopende onderzoek “Position Paper & Roadmap Binnenvaart” Regio Stedendriehoek.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Economie en internationaal beleid - Sluis / Vaart in de haven | 100 |
OZB-verhoging
Er wordt een jaarlijkse verhoging van de OZB opbrengst gehanteerd van 3%. We zien ons helaas genoodzaakt om de OZB opbrengsten licht te verhogen, dit doen wij door eenmalig de opbrengststijging te verhogen van 3% naar 6% in 2025. Vanaf het jaar 2026 hanteren wij weer de stijging van 3% OZB-opbrengsten.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Algemene dekkingsmiddelen - OZB-verhoging | 957 | 986 | 1.016 | 1.046 |
Iedereen doet ertoe
Meer informatie
Projectleider diversiteit en inclusie
Op 27 september 2023 heeft de raad een motie aangenomen waarbij wordt verzocht om bij de uitwerking van de uitvoeringsplannen van het Diversiteits- Inclusiebeleid een adviseur diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid aan te stellen voor een periode van maximaal drie jaar. Hiervoor zijn in 2025 en 2026 geen middelen beschikbaar.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Meedoen - Projectleider diversiteit en inclusie | 50 | 50 |
Preventie huiselijk geweld
Er is een lokale aanpak Geweld in afhankelijkheidsrelaties en Sexueel grensoverschrijdend gedrag opgesteld. De aanpak ligt momenteel voor bij de adviesraad (ASDD). Deze aanpak is de uitwerking van een initiatiefvoorstel van de raad van 24 mei 2023. Het voorstel van de raad geeft aan om dit binnen de kaders van de begroting te doen. Na uitwerking van het initiatiefvoorstel is gebleken dat het niet mogelijk is om dit binnen de huidige begroting erbij te doen. In het lokale plan wordt daarom €98.000 gevraagd voor onder andere beleidscapaciteit, uitvoering en communicatie.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Jeugd en onderwijs - Preventie huiselijk geweld | 98 |
Evenementenbeleid
Het evenementenbeleid is van enige jaren geleden en aan herijking toe. In de praktijk lopen we tegen een aantal knelpunten aan, zoals bijvoorbeeld dat we geen geschikte locatie hebben voor een muziekfestival. Daarnaast hebben inwoners van Deventer steeds meer behoefte aan duidelijkheid over het aantal en het soort evenementen, m.a.w. een duidelijk kader over wat wel c.q. niet mogelijk is op een aantal locaties.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Kunst en cultuur - Evenementenbeleid | 100 |
Een duurzame toekomst
Meer informatie
Energietransitie
Uit de doorrekening van onderzoeks- en adviesbureau CE Delft van de nieuwe Energievisie & Uitvoeringsprogramma Deventer (visie vastgesteld op 20 februari 2024) blijkt dat we de klimaatdoelen in 2030 en 2050 niet gaan halen. Emissiereductiedoelen zijn harde afspraken in het Klimaatakkoord die alle gemeenten mede hebben ondertekend. Er is een aanvullende emissiereductie nodig van 24 kton CO2 om de doelstelling voor 2030 (reductie van 55% CO2) te halen. Hiervoor zijn extra maatregelen nodig. Financiering hiervan past niet binnen het bestaande budget. Daarvoor zijn extra middelen nodig. Energievisie is in maart 2024 vastgesteld door de raad. Dit zijn eenmalige middelen voor de periode tot 2030 om op onderstaande onderdelen te versnellen.
- verduurzaming Colmschate
- aanvullend mobiliteitsbeleid
- zero- emissie zone
- energiebesparingsplicht
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Milieu en duurzaamheid - Energietransitie | 682 | 808 | 788 | 733 |
Ecologisch bermbeheer
We blijven inzetten op behoud en versterking van de biodiversiteit in zowel het stedelijk als landelijk gebied. We zetten in op ecologische inrichting en beheer van de openbare ruimte. De raad heeft in 2023 2 moties en een amendement vastgesteld (Beleidskader Biodiversiteit, groene stad en Berm in bloei).
Om in kaart te brengen welke waardevolle ecologische kwaliteiten/gebieden er in Deventer zijn, wat er nodig en wenselijk is om deze te behouden en te versterken en/of uit te breiden. Voor het opstellen van het biodiversiteitsplan en het inventariseren van de bermen is opdracht gegeven. Voor de uitvoering van deze beleidsvoornemens is nog geen geld gereserveerd. Hiervoor is minimaal 2 jaar extra inzet benodigd om de plannen uitvoering te geven.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Milieu en duurzaamheid - Ecologisch bermbeheer | 100 | 50 |
Organisatie
Meer informatie
Leren en ontwikkelen
Leren en ontwikkelen is belangrijk bij het binden en boeien van medewerkers. Voor zowel de nieuwe medewerkers die nog aanvullend opgeleid moeten worden als de medewerkers die er al langer zijn, is ontwikkeling van belang. Stilstand is achteruitgang. De gemeente Deventer investeert in de invulling hiervan op meerdere manieren. De afgelopen jaren hebben we daar jaarlijks ca 2% van de loonsom aan uitgegeven. Vorig jaar was het begrote budget minder dan 2% en dat leidde tot een overschrijding van het budget en zijn we net als in voorgaande jaren toch uitgekomen op de 2%. Reden is dat het budget niet voldoende meegegroeid is met de groei van de organisatie.Daarmee is er een tekort aan budget om aan alle vragen voor ontwikkeling te voldoen. Om een geïnspireerd, wendbaar en bekwaam personeelsbestand te behouden die alle opgaven waar we voor staan kan realiseren, blijft investeren noodzakelijk. Om daarvoor voldoende financiële ruimte te hebben is volume nodig van 2% van de loonsom en wordt voorgesteld om het budget mee te laten bewegen met de loonsom
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Leren en ontwikkelen | 250 | 265 | 275 | 285 |
Strategisch informatiemanager
Onze wereld digitaliseert en transformeert en de ontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op. Om deze snelle (digitale) ontwikkelingen in goede banen te leiden is in juli 2023 het directiebesluit genomen om het CIO-bureau op te richten.Het CIO-bureau is verantwoordelijk voor de strategie, de structuur en de uitvoering van onze informatievoorziening. Zowel voor het mede mogelijk maken van een succesvolle realisatie van onze maatschappelijke opgaven als voor het garanderen van de continuïteit van de processen binnen de gemeente Deventer. In deze opgaven spelen data en informatievoorziening een essentiële rol en dit vraagt van meer sturing op het gebied van informatiemanagement. Als eerste stap hierin is de functie van CIO per 1 februari 2024 ingevuld. Omdat de er een betere aansluiting moet komen tussen de programma’s en de opgaven die de gemeente Deventer moet realiseren heeft en de daarvoor benodigde informatievoorziening (en IT) om binnen processen, en over teams heen te kunnen werken, wordt gevraagd om gelden beschikbaar te stellen voor de inzet van 1 fte strategisch informatiemanager die de verbinding legt met de programma’s en opgaven en deze vertaalt naar informatievoorziening. Op dit moment is er 0,65 fte beschikbaar.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Strategisch informatie manager | 39 | 39 | 39 | 39 |
Concern information security officer
We merken dat de werkzaamheden voor de CISO (Corporate Information Security Officer) meer vragen dan op dit moment met de 0,5 fte kan worden ingevuld. De ontwikkelingen in de informatiebeveiliging volgen elkaar snel op en de cyberdreiging neemt eerder toe dan af en we delen steeds meer data waarbij het van belang is dat dit veilig gebeurt. In het Strategisch informatiebeveiligingsplan en het jaarplan Privacy en informatiebeveiliging 2024 zijn diverse activiteiten benoemd voor de CISO en het blijkt dat we dat met de huidige bezetting niet kunnen leveren en vragen daarom om uitbreiding van de huidige inzet met 0,5 fte.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Concern Information Security Officer | 46 | 46 | 46 | 46 |
Recruiter
We hebben de ambitie om teammanagers verder te ontzorgen ten aanzien van het gehele inhuurproces. Daarnaast gaan we op een centrale plek (binnen de vakgroep P&O) de coördinatie van alle stageverzoeken en stageplekken organiseren. Dit wordt toegevoegd aan het bestaande takenpakket van onze recruiters, naast alle bestaande werving en selectie en grote veranderopgaven zoals bijvoorbeeld Strategisch Personeelsmanagement (SPM). Er zit nu al bezetting op deze functie van recruiter. Gezien de dynamiek op de arbeidsmarkt en de dynamiek van onze eigen organisatie (instroom, uitstroom, inhuur) en om daarnaast de dienstverlening aan de organisatie te waarborgen en dit uitgebreide takenpakket het hoofd te bieden, is het noodzakelijk deze bezetting te continueren.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Recruiter | 87 | 87 | 87 | 87 |
HR advies
De combinatie van grote opgaven (bijvoorbeeld Strategisch Personeelsmanagement), de huidige werkdruk, de krapte op de arbeidsmarkt en daarnaast de ambitie om teammanagers verder te ontzorgen en meer vrij te spelen in tijd zorgde ervoor dat het HR-advies eerder (tijdelijk) werd uitgebreid voor de hele organisatie. Er zit dus al bezetting op dit HR-advies. Om de dienstverlening aan de organisatie te waarborgen is het noodzakelijk dit te continueren, zeker gezien de dynamiek op de arbeidsmarkt en de dynamiek van onze eigen organisatie (instroom, uitstroom, inhuur) en om daarnaast de dienstverlening aan de organisatie te waarborgen.
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - HR advies | 98 | 98 | 98 | 98 |
Fiscale functie
De fiscale wet- en regelgeving neemt toe in complexiteit en raakt steeds meer velden van de gemeente. In een aantal gevallen zorgt deze complexiteit ook voor tegenstrijdigheid en wordt het ingewikkelder te bepalen welke fiscale acties genomen moeten worden. Daarnaast heeft de gemeente in 2022 een nieuw convenant met de Belastingdienst gesloten. Dit zorgt voor vertrouwen bij de Belastingdienst, maar brengt meer werken verplichtingen met zich mee. Zo moet de gemeente 27 key risks bewaken en mitigeren. Tevens leidt dit tot extra zelf uit te voeren complexe en tijdrovende fiscale audits. Om alle fiscale vraagstukken en audits het hoofd te bieden en de fiscale kennis meer organisatie breed te borgen is 1 fte extra fiscale capaciteit nodig in de vorm van een junior fiscalist. Deze investering in capaciteit draagt bij aan het in de hand houden van onze onvoorziene fiscale afdrachten. Vaak komen deze wanneer wij het binnen de gemeente niet goed hebben geregeld als boetes en naheffingen, die zeer aanzienlijk kunnen zijn (deze lopen in de tonnen).
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Fiscale functie | 112 | 112 | 112 | 112 |
Onderzoeker
De gemeente is zelf onderzoekend en stelt jaarlijks een auditplan op om de doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente te onderzoeken. Daarnaast heeft de gemeente de verplichting zogenoemde 213a onderzoeken uit te voeren. Om het auditplan uit te voeren heeft de gemeente nu onvoldoende capaciteit beschikbaar om hier ook de gewenste diepgang aan toe te voegen. Hierdoor lopen wij het risico dat onderzoeken te oppervlakkig worden en onderzoeken moeten uitstellen. Daarnaast willen we meer diepgang aan onderzoek geven naast het huidige transformatiegericht onderzoek (kort cyclisch, inzoomen op acute problemen of risicogebieden). Ook is een investering nodig in risico- en datagedreven onderzoek nodig en meer wetenschappelijke verdieping om mechanismen achter de constateringen beter te duiden en effectiever bijdragen aan de verbetering van de organisatie
Programma (bedragen x €1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering - Onderzoeker F&C | 112 | 112 |