De uitkomst van de begroting na de autonome ontwikkelingen is als volgt:
(bedragen x €1.000) [ -/- = Nadeel] | ||||||
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Uitkomst begroting na autonome ontwikkelingen | -954 | -1.964 | -3.449 | -866 | 45 |
De Voorjaarsnota is het startpunt van de jaarlijkse planning en controlcyclus. De cyclus van bestuurlijk plannen, sturen en verantwoorden. In deze voorjaarsnota willen wij inhoudelijk richting geven en ruimte bieden voor debat in aanloop naar de begroting van het komende jaar.
We kiezen hierbij voor een behoedzame en flexibele strategie. Deze strategie bestaat uit de volgende onderdelen en afspraken. We geven richting op belangrijke onderwerpen, we actualiseren de financiële uitgangspunten (indexatie) en we actualiseren het financiële beleid.
Actualisatie financiële stand van zaken
Om op een integrale manier te kunnen komen tot het stellen van kaders en het geven van richting is het aan belang dat er een beeld is van de financiële mogelijkheden en onmogelijkheden, We beginnen met het actualiseren van het meerjarige saldo.
Daarnaast brengen we de heroverwegingen in beeld waarover in de voorjaarsnota ook besluitvorming wordt gevraagd. In de begroting 2024 hebben wij een paragraaf opgenomen "problematiek niet taakgebonden kortingen Rijk" Hierin hebben wij inzichtelijk gemaakt voor welke wettelijke opgave we de komende jaren staan en waar dit tot een knelpunt gaat leiden wanneer het Rijk niet voldoende middelen beschikbaar stelt. Deze paragraaf is geactualiseerd en uitgewerkt met dekkingsvoorstellen waar mogelijk. Waar niet mogelijk wordt voorgesteld om een gematigd ingroeiscenario te hanteren.
In totaliteit leidt dit tot een geactualiseerd herzien meerjarig saldo dat we als uitgangspunt hebben genomen voor onze uit te werken richtingen / inspanningen. Financiële soliditeit (financieel solide huishouding) is een onderdeel van een structureel sluitende (meerjaren)begroting. Hierbij wordt ook gekeken of er voldoende buffers beschikbaar zijn om op korte termijn risico’s en nadelen te kunnen dekken. De laatste stand van zaken van de reserve positie wordt in beeld gebracht. We houden hierbij rekening met hetgeen in het bestuursakkoord is afgesproken dat de ratio van het weerstandsvermogen 1,0 dient te bedragen. In deze Voorjaarsnota bedraagt de ratio in eerste instantie 0,95. Conform het gestelde in de nota reserve en voorziening (raadsbesluit januari 2018) wordt de specifieke weerstandsreserve aangevuld zodat de norm 1 wordt bereikt
Verscherpt afwegingskader nieuw beleid
Conclusie van de kaderbrief is dat de ruimte binnen de meerjarenraming voor beleidsintensiveringen en voor nieuwe structurele opgaven waarvoor nog geen geld is gereserveerd beperkt is. Dit terwijl de opgaven groot zijn. Tegelijkertijd zien wij een aantal urgente opgaven en taken voor onze gemeente die wij niet voor ons uit kunnen schuiven. De netcongestie, onderwijshuisvesting en het sociale domein. Opgaven die niet kunnen wachten. Deze voorjaarsnota is kaderstellend voor de begroting. We geven richting op belangrijke onderwerpen, we actualiseren de financiële uitgangspunten (indexatie) en we actualiseren het financiële beleid.
Ons doel richting de begroting is om het tekort vanaf 2025 niet verder te laten oplopen. Dit betekent dat wij richting de begroting een passend kader moeten maken, daarbij betrekken wij ook de uitkomsten van de meicirculaire.
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |||||
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Uitkomst begroting na autonome ontwikkelingen | -954 | -1.964 | -3.449 | -866 | 45 |
3.4 Urgente opgaven | 0 | -3.760 | -2.896 | -1.264 | -1.264 |
3.5 Problematiek niet taakgebonden kortingen Rijk | 0 | -517 | -581 | -2.053 | -2.747 |
3.6 Heroverwegingsvoorstellen | 0 | 0 | -100 | -100 | -100 |
3.7 Nieuw beleid | 0 | -1.851 | -1.235 | -815 | -670 |
Saldo uitkomst begroting na Voorjaarsnota 2024 | -954 | -8.092 | -8.261 | -5.098 | -4.736 |